Mluvte s týmem tak, aby vás milovali

Možná jste ve firmě zažili zběsilý rok. Nebo dva.
Možná nebyl čas si oddechnout, natož bilancovat uprostřed snahy ztlumit náraz další turbulence (kolikáté už?!). Proč jsou rozhovory se zaměstnanci letos důležitější než kdykoli jindy?

Možná vaše rozhovory s týmem byly poslední dva roky o operativě, desáté změně dlouhodobé strategie nebo v horším případě o boji o přežití. Zkrátka hromada instrukcí spíš než skutečný rozhovor.

Kdy jste se naposled zastavili a opravdu se svým týmem mluvili? O nich, o jejich pocitech, o tom, jak vnímají situaci a kde vidí příležitosti? Já vím, říkáte si “Jak se dá sakra zastavit, když hoří půda pod nohama?”

 

Kdy bude ten správný čas v době, kdy změna je jedinou jistotou? 

Teď mluvím spíš k vám, majitelé menších firem. Jestli jste to doteď neudělali, je ideální čas. 

Potkejte se jednotlivě s členy svého týmu, s přímými podřízenými. Čím méně formální to bude, tím lépe, jděte třeba mimo firmu na kafe nebo na oběd. Zajímejte se, ptejte se. Pro jednou to nebuďte vy, kdo ví všechno nejlíp a kdo musí znát každý detail a o všem rozhodovat. 

Vaši lidé jsou ti, kdo ví o každodenním byznysu nejvíc. Ať už jsou na recepci, v servisu, ve výrobě, v obchodu nebo řeší provoz a účetnictví. 

Ptejte se jich, jak vnímají příležitosti v současné situaci, jaké vidí možnosti pro sebe i pro firmu, co se dá zlepšit, kde můžete být jako firma efektivnější. Pravděpodobně to vědí, jen nejspíš ještě neměli šanci nebo prostor to s vámi probrat. 

 

Jak na to? 

  1. Buďte autentičtí.

Je to vaše firma, ptejte se na to, co vás opravdu zajímá a buďte konkrétní. Ne, opravdu se nemusíte tvářit, že všechno víte. Zamyslete se, co byste chtěli doopravdy vědět o své firmě, ale ještě jste se nezeptali?

  2. Zapomeňte na dotazníky.

Pokud jste si už vytiskli bezva formuláře s předepsanými otázkami pro všechny, zahoďte je, skartujte nebo je aspoň nepoužijte. Nepotřebujete je. Radši si sepište, na co se chcete zeptat Anety z vaší prodejny, obchoďáka Jirky nebo Rudy, co má na starosti montáže. Co se změnilo? Jak moc stabilně vnímají firmu a svou pozici? Jaké trendy porozují? Co by se dalo zlepšit? Jak se cítí? …. Ty nejlepší otázky jsou ve vaší hlavě.

  3. Buďte parťák. 

Mějte otevřenou mysl. Pokud do rozhovoru nastoupíte jako šéf, který každý návrh smete ze stolu se slovy “To nejde, víš, jak teď na tom jsme”, moc se toho nedozvíte. Zkuste raději říct “To je zajímavé, řekni mi o tom víc.” nebo “Jak by sis to přesně představovala?” Zvete je přece k diskuzi, ne na kobereček.

   4. Dejte jim prostor.

Představte si, že jste v kůži vašeho zaměstnance. Fakt na chvíli zavřete oči a podívejte se na firmu jeho očima. Možná vás napadne, že by chtěl něco vědět, na něco se zeptat. Dejte mu prostor se ptát a sami sobě prostor naslouchat. Jak často se ptáte svých lidí “Co si o tom myslíš?” Tady je ta správná chvíle. 

  5. Zahoďte očekávání.

Myslet si, že lidi budou odpovídat tak, jak vy čekáte, je past. To, že vy máte nějakou představu, nemusí nutně znamenat, že je to ta jediná správná varianta. A svůj tým přece zaměstnáváte proto, aby byli experti v tom, co dělají, ne? Pro inspiraci jak na to mrkněte zpět na bod 3.

 

Co vám nedá nikdo jiný?

To zlato, které z rozhovorů vytěžíte, je obrázek vaší vlastní firmy z pohledu týmu. A to může být úplně jiná perspektiva, než je ta vaše. To stojí za vyzkoušení, že? Navíc takový rozhovor prohloubí důvěru a zvedne angažovanost víc než peněžní odměny a firmu nestojí nic navíc. 

 

Pořád to není ono? 

A pokud pořád ještě váháte, zamyslete se, co právě vám stojí v cestě se svými lidmi mluvit otevřeně a partnersky. Možná někde vzadu kvasí strach z toho, co přijde. Že se dozvíte něco nepříjemného. Že se vás budou ptát a vy nebudete mít odpověď. Nebo se ocitnete v jiné nekomfortní situaci. Třeba vám pomůže článek o zranitelnosti leaderů – psali jsme o ní tady

A pokud byste i tak pořád cítili, že to není úplně ono a nějak se v těch rozhovorech necítíte, klidně se nám ozvěte, rádi vám s tím pomůžeme.

Blanka